söndag 3 maj 2009

Haga slott, Uppland

Haga slott, som i början kallades för Drottningens paviljong ligger i Hagaparken i Solna kommun, Stockholm.

Gustav IV Adolf skall ha trivts bra ute på Haga – dock inte i Konungens paviljong, som hans far, Gustav III, lät uppföra i slutet av 1780-talet. År 1802 gav han därför arkitekten Carl Christoffer Gjörwell (36) i uppdrag att rita och uppföra en ny paviljong strax norr om den tidigare. Den nya byggnaden kallades för "drottningens paviljong" men uppfördes egentligen åt Gustav IV:s barn och hans tjänstefolk. Slottet var alltså mer tänkt som en privatbostad åt kungafamiljen än för representation - och byggnaden uppfördes också som en större villa. LÄS MER

Läs andra intressanta bloggar om , , , ,

2 kommentarer:

  1. Oj vad jag blev glad att finna denna blogg älskar historia och min stora hobby är släktforskning

    SvaraRadera
  2. Jättekul, jag kan tipsa om två sidor, (mina egna faktiskt :-)
    www.historiesajten.se
    www.slottsguiden.info
    www.ninaz.com (min släktforskning)

    mvh Nina

    SvaraRadera