fredag 14 november 2008

Windsor slott, England

Windsor Castle ligger 3 kilometer söder om staden Slough, Berkshire i England. Slottet är det äldsta och största bebodda slottet i världen och har använts i stort sett oavbrutet i över 900 år.

Det var Vilhelm Erövrare som på 1070-talet började bygga Windsor – en borg som då byggdes i trä. Tomten där slottet skulle ligga valde han själv ut - högt över Themsen och i utkanten av en jaktmark. Slottet låg en dagsmarsch från Towern i London och var avsedd att skydda den västra sidan av huvudstaden.
På 1170-talet byggde Henrik II om borgen – han uppförde den i sten istället för trä.

Edvard III föddes på Windsor 1312 och brukade kallas för "Edvard av Windsor". År 1350 började han att bygga ut slottet, han förlängde det och började uppföra den enorma hallen som kallas för St. Georges Hall som riddarna i hans nybildade order, strumpebandsordern som han instiftade 1348, kunde använda sig av. Orden är Storbritanniens högsta order och rankas som en av de finaste i Västeuropa. Medlemmar möts än idag och en gudstjänst hålls i juni varje år där drottningen deltar. Läs mer


Läs andra intressanta bloggar om , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. du är så otroligt bra! bloggen är helt amazing verkligen, sånt här är så himlans intressant och kul att läsa. vad du än gör så lägg inte ner denna blogg. jag följer och jag läser.

    kommer in i min egna lilla nostalgi-värld när jag läser sånt här. varför vet jag inte riktigt, men jag älskar sådana här texter. sjukt bra skrivet! fortsätt med det.

    SvaraRadera
  2. vad kul att du tycker det ilhana :-)
    Jag har skrivit om cirka 150 slott på min "riktiga" sajt så om du tycker det är kul att läsa om slott så kan du surfa till www.historiesajten.se/slott.asp
    (just nu verkar dock mitt webbhotell Loopia ha problem (där min sajt ligger) men det kommer nog upp snart)

    mvh Nina

    SvaraRadera