måndag 8 september 2008

Jacob Dubbe

Är man gotlänning har man med all sannolikhet hört talas om Jacob Dubbe, dock kanske inte alla vet så mycket om honom annat än att han var handelsman och att en restaurang är uppkallad efter honom så här kommer lite mer fakta.

Jacob Dubbe föddes den 11 november 1769 i Visby som son till skepparen Jacob Jacobsson Dubb (1737-1777) och Christina Callander (1737-1813).

Dubbes far arbetade som skeppare för handelshuset Donner. År 1777, när Dubbe var åtta år gammal, omkom hans far när fartyget denne var kapten på gick under utanför Bornholm. läs mer



13 kommentarer:

  1. Hej.
    Det här ingen kommentar, men en fråga.
    Var ligger Jakob Dubbe begravd? Nån som vet?
    Död i Stockholm 1844 kan man läsa lite varstans, men var?

    SvaraRadera
  2. Hej
    ja - det var en bra fråga. Har suttit nu och letat ett bra tag, även i böcker jag har hemma men kan inte hitta begravningsplatsen någonstans. Undrar ändå inte om han ligger i Visby domkyrka... skall kolla efter honom nästa gång jag är där :)

    SvaraRadera
  3. Han och hans hustru och tre döttrar ligger begravda på Rosendahl i Follingbo. Ett stort gravmausulem aldeles privat. Var för första gången och såg detta i lördags (4/9-2010).
    En mäktig och märklig känsla.

    SvaraRadera
  4. Var har du hittat de uppgifterna ifrån? Skulle gärna vilja ha källan så jag kan skriva in det på Dubbe. Jag har själv varit där vid graven men trodde det endast var hans döttrar som låg där?

    SvaraRadera
  5. Jag måste säga att jag inte har några uppgifter som kan verifiera det jag säger-
    Men på den plakett eller gravsten står det att här vilar J Dubbe och hans hustru och tre döttrar.
    Meddela mig om jag har fel på detta forum

    SvaraRadera
  6. Hejsan. Vad gäller gravkammaren på Jakobsberg, där någon tydligen försökt bryta sig in eller sno kopparbeklädnaden på dörrarna, så är det nog ganska klart att där ligger enbart Dubbes döttrar. På plaketten står det Dubbes och hans hustrus (liknande text) döttrar. Jakobs fru, Anna Dubbe har sin grav på Follingbo kyrkogård. Jakob Dubbe flyttade till Stockholm när frun dog. Troligen är han begravd på Katarina kyrkogård. Jag har varit där och letat, men gravstenarna är omöjliga att läsa. Vi håller nu på att kontakta kyrkans expedition där för att se om de vet något.
    /Putte Friberg (som startade den här tråden)info@visbyvideo.se

    SvaraRadera
  7. Nej.... Katarina var ett blindspår. Där har man inget namn Dubbe, men säger att graven kan ha en annan ägare och då kan de inte hitta den.

    Putte Friberg / info@visbyvideo.se / www.visbyvideo.se

    (en mycket trevlig och informativ hemsida, men formuläret funkar inte när man fyller i webaddressen. "ogiltiga tecken". Det funkar vare sig med e-postadress eller hemsideadress.)

    SvaraRadera
  8. Vid Jacobsberg i Follingbo ligger enbart Jacob och Annas döttrar begravda. Inskriptionen visar att där vilar "assessor J. Dubbes och hans maka Anna Thorsmans trenne döttrar". Anna ligger begrevd på Follingbo kyrkogård och Jacob själv har sin grav i Stockholm. Jag kan även tipsa om Pelle Sollermans trilogi om Jacob Dubbe och hans liv.

    SvaraRadera
  9. Hej igen alla som skriver här.
    Jag letar fortfarande efter Dubbes grav. Att han dog i Stockholm är väl ganska klart, men var är han begravd? En man av den digniteten bör ju ha en gravsten någonstans.
    Om någon har något tips eller hört "ryktesvägen" något somkan ge någon liten idé så skriv gärna här.

    Putte Friberg

    SvaraRadera
  10. Jag har även läst att han dog i Uppsala 1844. Kan det vara så att han även ligger begravd där?

    SvaraRadera
  11. uppdaterar en gammal tråd... Dubbe dog i Stockholm 1844 och blev begraven den 14 nov. Jordfästningen ägde rum i Katarina kyrkas högkor, varefter kistan insattes i Rosenbladska gravkoret nr 30 på kyrkogården

    SvaraRadera
  12. Jättetack för infon! Det var kul att äntligen få reda på vart han ligger någonstans :-)
    mvh Nina

    SvaraRadera